CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

click to create your glitter text
widgeo.net

Monday, September 6, 2010

Wanita Hiasan Dunia..Ermm..











                                                           VS









Ciri-ciri Pakaian Wanita Islam

1. Pakaian itu mesti-lah menutup aurat , sebagaimana yang dikehendaki syrari'at Islam
2. Tudung kepala, hendaklah dilabuhkan sehingga ke paras bawah dada. Bersarung kaki / berstokin untuk menutup aurat bahagian kaki. 
3. Pakaian tidak terlalu nipis, ketat dan sempit.
4. Warna pakaian suram atau gelap seperti kelabu, hitam, biru tua, hijau tua. Tidak boleh berwarna-warni, berbunga-bunga menarik dan tabarruj. 
5. Pakaian tidak di-kenakan wangi-wangian , kecuali ketika bersama suami di rumah. 
6. Tidak berhias-hias, bermake-up, bergincu bibir ketika keluar rumah, kecuali bersama suami di rumah. Juga tidak bergelang-jurai emas, ketika keluar rumah semacam hendak menunjuk-nunjuk. 
7. Pakaian tidak menyerupai kaum lelaki ataupun wanita kafir / musyrik. 
8. Jika keluar berjalan janganlah memakai kasut bertumit, sehingga berberbunyi keletok-keletok yang boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki. 

AMARAN! : Jika berjalan , jangan dilenggang-lenggokkan badan serta gaya berjalan yang juga boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki. 


Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An Nur : 31)

0 ulasan: